Uppsägningstid om inget avtal
Lawline svarar
Hej och tack för din fråga!
Det finns inga formkrav för anställningsavtal, det krävs alltså inte att du har skrivit på ett avtal för att du ska vara anställd. Däremot kan det, precis som du upplever nu, vara svårt att veta exakt vad ens anställning är om man inte har ett skriftligt anställningsavtal.
Om du har arbetat samma tider varje vecka under en tid borde detta innebära att du och din arbetsgivare har ingått ett ”konkludent” avtal om att dessa är dina arbetstider. Detta innebär i korthet att ni genom att i praktiken göra på ett visst sätt avtalar om att det är vad som gäller mellan er. Om man inte har ett avtal som säger något annat anses en arbetstagare vara anställd tills vidare, med en månads uppsägningstid (om arbetstagaren är den som säger upp sig). Detta innebär att du har en månads uppsägningstid och troligen är att anse som skyldig att arbeta de tider under veckan som du brukar arbeta under den tiden. Om detta är ett problem för dig, eftersom du har fått ett nytt jobb, är mitt råd att diskutera med din arbetsgivare och undersöka om det inte går att lösa på något annat sätt.
Lycka till!
Med vänliga hälsningar,