Uppsägningstid och hyra vid upphörande av samboskap

Hej jag och killen gick i sär i början av december och vi hyr ett hus ihop av hans mamma. Det är 3 månaders uppsägningstid.

Jag undrar om jag har rätt till hyresavdrag då jag ej bor där och mina saker står i ett rum?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du och din f.d. sambo hyrt ett hus som tillhör din f.d. sambos mamma, samt att ni enligt överenskommelse har tre månaders uppsägningstid. Jag förstår det också som att du flyttat ut från huset och att du därför undrar om du är skyldig att betala hela din del av hyran under uppsägningstiden, med tanke på att du inte bor där längre. Det framgår inte av din fråga om det är din f.d. sambos mamma som sagt upp hyreskontraktet eller om det är ni som gjort det, men eftersom du skriver att ni ska separera antar jag att det är ni som sagt upp kontraktet. Jag har också utgått ifrån att nu hyrt på obestämd tid, dvs. tillsvidare.

Hur lång uppsägningstid har ni egentligen?

Först och främst vill jag informera om att det inte behöver vara tre månaders uppsägningstid som gäller, trots att ni har kommit överens om detta i ett skriftligt hyreskontrakt. Hyresgästen har nämligen endast en månads uppsägningstid enligt lagen om uthyrning av egen bostad (här), även kallad privatuthyrningslagen. Vilka förutsättningar som ska gälla för att det är denna lagen som gäller, finns listade i lagens 1 § (här). Eftersom jag saknar information om dessa omständigheter kan jag inte säga säkert om det är denna lagen som gäller i ert fall, men det finns alltså en möjlighet att ni bara har en månads uppsägningstid (vilket du kan göra gällande om du vill). Om lagen inte gäller, är det istället 3 månaders uppsägningstid som gäller enligt 12 kap jordabalken (här).

Måste du betala hyran även om du inte bor kvar

Om ni båda står på kontraktet har ni även samma nyttjanderätt till bostaden under uppsägningstiden, även om någon väljer att flytta ut tidigare, samtidigt som ni båda är ansvariga för hyran. Man kan alltså säga att om du står med på kontraktet är du betalningsskyldig för hyran även under uppsägningstiden, trots att du väljer att flytta ut tidigare. Om det däremot endast är din f.d. sambo som står på kontraktet kan inte hyresvärden kräva dig på hyran och din f.d. sambo kan endast kräva dig på en del av hyran om ni har en överenskommelse mellan er om detta.

Sammanfattning

Den som står på hyreskontraktet är alltså betalningsskyldig för hyran under uppsägningstiden även om denne väljer att flytta ut tidigare. Om du inte står på kontraktet kan din f.d. sambo endast kräva dig på hyran i det fall ni har en sådan överenskommelse mellan er. För din betalningsskyldighet spelar det alltså inte roll om du valt att flytta ut tidigare. Avgörande är istället om du står på kontraktet och/eller om du har en överenskommelse med din f.d. sambo. Om du är betalningsskyldig, finns det dock en möjlighet att du endast har en månads uppsägningstid.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare