Uppsägningstid när arbetstagare sagt upp sig

Hej! Jag har sagt upp mig från en anställning där uppsägningstiden är 2 månader enligt det skrivtliga kontraktet (inget sägs om huruvida uppsägningstiden avser arbetstagaren, arbetsgivaren eller båda). Jag undrar nu om den faktiska uppsägningstiden ska bli två månader eller bara en månad eller om jag själv rentav kan välja vad jag anser vara till min fördel. Jag har inget kollektivavtal och har varit anställd under ett år.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I LAS 11 § (se https://lagen.nu/1982:80#P11S1) finns tydliga bestämmelser om hur lång uppsägningstid en arbetstagare har rätt till när man blir uppsagd av arbetsgivaren. Kort kan sägas att tiden är beroende av hur länge du varit anställd.

När det som i det här fallet gäller det omvända, att du som arbetstagare själv säger upp dig, finner vi inte särskilt mycket i LAS. Det enda som står är att minsta uppsägningstid för både arbetsgivare och arbetstagare är en månad.

Lagstiftaren har velat överlämna den här frågan till parterna att avtala om och därför gäller den uppsägningstid som står i ert avtal - två månader.

Att det i avtalet inte uttryckligen står att uppsägningstiden gäller även när du själv säger upp dig har troligen ingen betydelse. Reglerna i LAS som styr arbetsgivarens uppsägningstid är nämligen tvingande och kan inte avtalas bort i ett anställningsavtal. Därför skulle en domstol troligen göra tolkningen att villkoret i ert avtal främst rör uppsägningar från din sida.

Därför är min bedömning att en uppsägningstid på två månader gäller i ditt fall.

Hoppas du är nöjd med ditt svar!

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare