FrågaAVTALSRÄTTAvtal15/01/2023

Uppsägningstid i Medlemsskapsavtal

Hej! Jag har ett bindande avtal med ett gym. Jag är bunden ett år, men enligt en punkt i avtalet står det "Medlem äger rätt att säga upp avtalet i förtid med en månads uppsägningstid på grund av definitiv avflyttning till annan ort. Medlem äger därtill rätt att säga upp avtalet enligt punkt 4 och 10." Jag har köpt en lägenhet i en annan ort och ska flytta inom en månad, därför kommer jag behöva säga upp avtalet i förtid då det är en bra bit bort och det finns ingen annan anläggning i närheten. Min fråga är om det finns något kryphål för dom så att jag inte kommer få säga upp det i förtid enligt den här punkten eller om jag fortfarande kommer vara skyldig dom pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Så jag tolkar den delen av avtalet som du inkluderat i din fråga innebär det att du har möjlighet att säga upp avtalet innan bindningstiden är över. Avseende ifall det finns ett kryphål är det svårt att säga eftersom hela avtalet inte är synligt så jag kan inte vidare bedöma mer än vad som står.

Dock går det att säga en del utifrån vad som står.

Avtal med bindningstid betyder helt enkelt att du avtalar om att i detta fallet vara medlem och betala en medlemsavgift en bestämd tid, utan att du har möjlighet att undvika betalningar. Görs inte det, finns det rimligen i avtalet en klausul som ger gymmet en rätt att kräva dig på summan eller till och med skadestånd.

Dock har du turen att det finns en sådan möjlighet att utträda i förtid. Det innebär att du har rätten att inte behöva betala för resterande tid kvar av bindningstiden. Dock ger avtalet gymmet rätt till en uppsägningstid på en månad. Vilket innebär att du kommer behöva betala en månadsavgift till under uppsägningstiden. Vidare kräver klausulen att du visar att du faktiskt ska flytta och inte bara vill slippa undan bidningstiden, så det är viktigt att komma ihåg.

Annars är det bara att höra sig av till gymmet, visa bevis på din lägenhet eller ändrade folkbokföring eller liknande, så bör de rimligen gå med på ditt utträde.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar, lycka till!

Mvh

Linus NilssonRådgivare