Uppsägningstid gäller enligt lag, när den saknas i hyresavtalet

Skulle börja på ett projekt i Skåne och bokade ett hus på landet i 7 månader men innan tillträdet 3 dagar innan tillträdet fick vi veta att det inte blev något av med detta projekt så vi sa upp denna bokning direkt.

Nu hävdar hyresvärden ( Privat ) att det är 3 månaders uppsägning som gäller.

Vi har inte skrivit under några papper och i informationen hyresvärden skrev stod det bara hur länge vi skulle bo i huset, inget om någon uppsägningstid.

Vad gäller ? 1 månad eller 3 månader ?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag har tittat på kontraktet som du bifogade och kan liksom du konstatera att där inte nämns någonting om uppsägningstid. Då ni inte heller på annat sätt har avtalat om uppsägningstid får ni falla tillbaka på vad som står stadgat om uppsägningstid i lag.

Vilken lag är tillämplig – och vad står där?

Det finns två lagar som kan tillämpas på din situation, nämligen hyreslagen (12 kap Jordabalken) eller privatuthyrningslagen. Vilken lag som är tillämplig beror på hur många uthyrningar hyresvärden har och vad det alltså rör sig om för typ av uthyrningar. Rör det sig om hyresvärdens privata bostadshus talar det för att privatuthyrningslagen ska tillämpas. I så fall är uppsägningstiden en månad för dig som hyresgäst och tre månader för hyresvärden. Skulle det istället vara så att hyresvärden hyr ut flera olika objekt klassas uthyrningarna som näringsverksamhet, och det är istället hyreslagen som ska tillämpas. Enligt hyreslagen är uppsägningstiden för dig som hyresgäst tre månader, och tre månader för hyresvärden.

Uppsägningstiden beror på vilken lag som aktualiseras

Vilken uppsägningstid du har beror alltså på om detta hus är den enda typen av bostadsuthyrning som hyresvärden har. Vid en enstaka uthyrning är det privatuthyrningslagen som tillämpas och du har en månads uppsägningstid. Har hon istället flera objekt som hyrs ut som en slags verksamhet kommer hyreslagen istället att tillämpas, och din uppsägningstid blir tre månader.

Vad bör du göra nu?

Du bör höra med din hyresvärd vilken lag hon menar att det handlar om, och vilka eventuella andra uthyrningar hon har. Är detta hus ett av många som hon hyr ut kommer hyreslagen tillämpas och du kommer inte kunna hävda en månads uppsägningstid, utan får acceptera tre månader. Är detta dock hennes enda uthyrning bör du kunna hävda att din uppsägningstid grundar sig på privatuthyrningslagen, och du behöver bara iaktta en månads uppsägningstid.

Sammanfattningsvis

Beroende på vilken lag som tillämpas kan din uppsägningstid vara antingen en eller tre månader. För att få svar på detta måste du veta vilken typ av uthyrning det rör dig om; uthyrning enligt hyreslagen eller privatuthyrningslagen.

Om privatuthyrningslagen tillämpas har du en månads uppsägningstid.Om hyreslagen tillämpas har du tre månaders uppsägningstid.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Har du några frågetecken kring svaret är du varmt välkommen att kontakta mig på tora.odin@gmail.com. Till mig kan du också vända dig om du vill ha ytterligare hjälp i ditt ärende och boka tid med en jurist. Då återkommer jag med information om kostnader och hur vi kan hjälpa dig.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare