Uppsägningstid för provanställd

Hej!

Jag har under veckan fått en provanställning på en snabbmatsrestaurang. Denna provanställning har tagit sin början nu och räcker t.o.m 26/8, dvs 6 månader. Tjänsten är deltid (75%).

Jag har till hösten tänkt studera heltid på universitet. Skolstarten infaller några dagar efter

provanställningens slut, och ev. fast tjänst tar vid. Min fråga till er är, hur lång är uppsägningstiden för en provanställd, med hotell-och restaurangs kollektivavtal? När bör jag tala med min arbetsgivare angående att jag tänkt studera, för att vara schysst och öppen med hur min framtid ser ut?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom att du är ansluten till hotell- och restaurangfackets kollektivavtal tillämpas bestämmelserna i detta avtal istället för bestämmelserna i lag om anställningsskydd (LAS) när det kommer till uppsägningstid av din provanställning (2 § 3 st. LAS och 6 § LAS).

Enligt kollektivavtalet ska du informera din arbetsgivare 14 dagar i förväg om du vill avbryta din provanställning. Du kan givetvis informera din arbetsgivare redan nu om så önskas.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare