FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/05/2016

Uppsägningstid för inneboende

Hej,

jag har bott inneboende hos en kvinna i en lägenhet i ca 5 månader. Trots att jag bett om att få ett skriftligt hyresavtal har hon inte velat skriva något sådan. Vi har heller ingen muntlig överenskommelse om uppsägningstid, det enda vi pratade om var 2 månader men det bestämdes inget helt. Nu vill jag flytta ut så fort som möjligt, då säger hon att jag måste bo kvar i tre månader. Stämmer det? Trots inget muntligt eller skriftligt avtal.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser om hyresavtal hittar du i 12 kap Jordabalken (JB), som du hittar här.

Då det gäller uppsägningstid gäller i första hand hyresavtalet men i fall då man inte har överenskommit något gäller 12 kap jordabalken.

Ett hyresavtal kan ingås på bestämd eller obestämd tid, JB 12:3. Ett hyresavtal på bestämd startar en bestämd tid och avslutas vid en bestämd tidpunkt. Ett hyresavtal på obestämd tid gäller från en viss tidpunkt och gäller sedan tills vidare. För att kunna bestämma uppsägningstiden måste man veta vilken typ av hyresavtal det är, ett hyresavtal på bestämd tid ska gälla under den avtalade tiden, men om avtalet löper på mer än nio månader krävs uppsägning för att det ska upphöra, JB 12:3. Trots detta kan dock en hyresgäst säga upp avtalet och då få en uppsägningstid på tre månader, JB 12:5. För hyresavtal på obestämd tid gäller däremot en uppsägningstid på tre månader, JB 12:4.

Då ert avtal inte reglerar uppsägningstiden så gäller bestämmelserna i JB. Då du har bott i lägenheten i ca fem månader gäller oavsett om ni har ett avtal på bestämd eller obestämd tid för dig som hyresgäst en uppsägningstid på tre månader, JB 12:4-5.

Hoppas att du fick svar på din fråga

MVH
Lisa AnderssonRådgivare