Uppsägningstid för arbetstagare vid tillsvidareanställning

Hej!

Jag jobbar på ett företag och har haft 6 månaders provanställning i 6 månader. Mitt provanställningsdatum gick ut nu den 6 Maj en Söndag. Och jag sa idag upp mig 7 Maj. Och dom säger att jag har nu 3 månaders uppsägning istället för 14 dagar. Och företaget har inget kollektiv avtal.

Och måste jag jobba 3 månader till så måste det företag jag fått jobb på ta in någon annan.

Hjälp! Finns det något att göra eller måste jag jobba 3 månader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

När övergår provanställning till tillsvidareanställning?

Med största sannolikhet är det Lagen om anställningsskydd som blir tillämplig på din situation eftersom företaget inte har kollektivavtal. Enligt lagens är en prövotid om 6 månader tillåten, och vill någon av parterna att det inte ska övergå till en tillsvidareanställning ska detta meddelas den andre senast vid prövotidens utgång. Eftersom datumet för provanställningen passerat är det istället reglerna för tillsvidareanställning som blir tillämpliga på din anställning. Därmed blir även andar bestämmelser tillämpliga för uppsägningstiden.

Uppsägningstid för arbetstagare vid tillsvidareanställning

Enligt Lagen om anställningsskydd 11§ gäller en uppsägningstid om minst 1 månad för både arbetsgivare och arbetstagare vid tillsvidareanställning. Avsteg får göras från bestämmelsen, men endast till arbetstagarens fördel. '

Med andra ord har du endast 1 månads uppsägningstid, men denna kan du inte komma ifrån.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare