Uppsägningstid för anställd över 10 år

Hej jag har varit anställd lite mer än 10 år nu har jag sagt upp mig min chef säger det är 6 månaders uppsägningstid och han har gått med på 5 men när jag läser på Internet förstår jag det som att det är 1 månads uppsägningstid om arbetstagaren sj säger upp sig vi har kollektivavtal avtal med hrf men dom hänvisar till las för uppsägning och följer det som står där mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att Du vänder Dig till Lawline!

Regler om uppsägningstid i anställningsförhållanden återfinns i lag om anställningsskydd (LAS) (1982:80), se här.

I Ditt kollektivavtal görs en direkt hänvisning till LAS regler om uppsägningstider.

Minsta uppsägningstid för en arbetstagare är en månad enligt 11 § LAS. För en arbetstagare som varit anställd hos en och samma arbetsgivare i sammanlagt 10 år eller mer föreligger en rätt till sex månaders uppsägningstid. Vad detta innebär är att om en arbetstagare säger upp sig, gäller kortaste uppsägningstid på en månad. Som arbetstagare har Du däremot rätt till en uppsägningstid på sex månader om Du skulle vilja arbeta ut den tiden enligt 11 § sjunde stycket LAS. Rätten till den långa uppsägningstiden finns eftersom Du varit anställd hos samma arbetsgivare i tio år eller mer. Om Du vill arbeta under uppsägningstiden men arbetsgivaren inte vill ha Dig i arbetet har Du rätt till ersättning motsvarande lön som Du skulle fått under den uppsägningstid Du hade rätt till enligt 12 §.

Hoppas Du fick svar på Din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare