Uppsägningstid enligt anställningsavtal

Hej!

Jag har jobbat på ett företag i 2,5 år. Det finns inget kollektivavtal. Mitt enskilda anställningsavtal säger 1 månads uppsägningstid. Jag vill nu säga upp mig.

Har jag rätt till en eller två månaders uppsägningstid enligt LAS? (Mitt nya jobb börjar om två månader, jag behöver veta när jag ska säga upp mig).

Om jag har rätt till två månader men möjlighet till en månad, kan jag då kräva två månader, om jag skulle säga upp mig redan nu men vill jobba tills mitt nya jobb börjar?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är i första hand ditt anställningsavtal som gäller, där både du som arbetstagare och din arbetsgivare har rätt till en månads uppsägningstid.

Hur lång uppsägningstiden är enligt Lagen om anställningsskydd (1982:80), LAS, beror på om det är du som arbetstagare eller arbetsgivaren som avslutar anställningen. Om du säger upp dig har du alltid rätt till en månads uppsägningstid oavsett hur länge du arbetat. Om arbetsgivaren säger upp dig efter 2,5 år gäller två månaders uppsägningstid enligt 11 § LAS, då du arbetat minst två år men kortare än fyra år.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare