Uppsägningstid anställningsavtal

Hej, jag har nyligen börjat arbeta på ett företag och är på något vis anställd som visstidsanställd (tror jag) vet att jobbannonsen lovade minst ca 15h/vecka. Men jag har aldrig skrivit under något anställningsavtal. Jag har jobbat ca 3 veckor nu och är även schemalagd framöver. Min fråga är nu, vad har jag för uppsägningstid från detta arbete? Säg om jag skulle få ett annat jobb i morgon, kan jag skippa de passen som jag är schemalagd på? Eller måste jag göra färdigt dessa?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En visstidsanställning är en tidsbegränsad anställning där tanken är att avtalet ska löpa tiden ut, det finns alltså ingen rätt till uppsägning som utgångspunkt. Om det istället är så att anställningen är tillsvidare gäller att du har en månads uppsägningstid om det är du som säger upp anställningsavtalet, detta framgår av LAS 11 §. Observera dock att det kan finnas kollektivavtal på arbetsplatsen som har avvikande uppsägningstid.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare