Uppsägningstid

Hej

Jag har sagt upp mig från mitt jobb där det enligt anställningsavtalet står 3 månaders uppsägningstid.

Jag har varit anställd i 1 år och 10 månader och skulle så klart gärna vilja lämna fortare än så.

Vad gäller här gällande LAS etc ?

Kan jag kräva att få gå efter en månad ?

MVH

Jonas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Svaret på din fråga skiljer sig om ditt anställningsavtal är ett kollektivavtal eller inte. Jag ska klargöra båda scenariorna för dig.

Kollektivavtal:

Är ditt anställningsavtal ett kollektivavtal (KA) gäller avtalet framför lagen. Detta framgår i 2 § 3 st. lagen om anställningsskydd (LAS), där det framgår att man i KA får göra avsteg från lagen vad gäller bestämmelser kring uppsägning (11§ LAS). Därför gäller i ditt fall att du måste arbeta hela uppsägningstiden, tre månader. Dock, råder jag dig att prata med din arbetsgivare och se om ni inte kan komma överens om en uppsägningstid som ni båda känner er OK med.

Anställningsavtal som inte är kollektivavtal:

Är ditt anställningsavtal inget KA, gäller som huvudregel lagen framför avtalet. Vad gäller specifikt för uppsägningstid, kan avtalet komma att gå före lagen om det är förmånligare för arbetstagaren, vanligen då att uppsägningstiden är avtalad till en längre tid än vad som anges i lagen, se 11§ LAS. Så är ju fallet för dig. Dock framgår som sagt i 11 § LAS att ett avtal har företräde lagen om avtalet är mer förmånligt för arbetstagaren, vilket jag inte vill hävda avtalet vara för dig. Förmånligare för dig hade ju varit att uppsägningstiden hade följt lagen, där minsta uppsägningstid för arbetstagare som arbetat mindre än två år är en månad.

Sammanfattningsvis hävdar jag att du har goda chanser att enbart behöva fullgöra en månads uppsägningstid, grundat på att avtalet som du och din arbetsgivare har ingått i ditt fall är oförmånligt för dig i jämförelse med bestämmelserna i lagen, 11 § 1 st. LAS.

Som jag nämnde ovan, råder jag dig dock först att prata med din arbetsgivare för att höra om ni inte kan komma överens om en uppsägningstid som båda är nöjda med. I de flesta fall vill arbetsgivaren inget annat än att få ett bra avslut och på så vis försöka hjälpa till på bästa sätt.

Lycka till!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare