Uppsägningstid

Jag vantrivs på min arbetsplats men har en projektanställning som automatiskt avslutas till årsskiftet. Har jag rätt att säga upp mig i förtid?

Lawline svarar

Hej!

Står det på arbetskontraktet att anställningen löper till ett visst datum, måste det datumet respekteras av både arbetstagaren och arbetsgivaren. Har ingen uppsägningstid avtalats måste arbetstagaren arbeta kvar tiden ut.
Arbetstagaren har trots det rätt att omedelbart frånträda anställningen om arbetsgivaren i väsentlig mån har åsidosatt sina ålägganden mot arbetstagaren, 4 § 3 st. lag om anställningsskydd.
Denna rätt uppkommer främst om arbetsgivaren dröjer med att betala ut lönen i tid, lämnar den anställde utan arbetsuppgifter eller begår brott mot arbetstagaren. Man ska inte heller behöva godta trakasserier eller mobbing på arbetet, men då har arbetsgivaren i första hand en skyldighet att lösa de problemen på arbetsplatsen.

Även om du inte har någon absolut rätt att säga upp dig kan du försöka komma överens med arbetsgivaren. Kanske kan ni hitta en samförståndslösning, t.ex. att du får en månads uppsägningstid eller att du arbetar kvar tills de har hittat en ersättare för dig.

Sofia LinderRådgivare