Uppsägningstid

Hej Lawline! Jag skulle vara väldigt, väldigt tacksam om ni snabbt skulle kunna hjälpa mig med två frågor. Jag ska börja på nytt jobb den 15/1 2014. 1. Då mitt nuvarande företag inte har något kollektivavtal, och det inte framgår någon särsklid uppsägningstid på mitt anställningsavtal, borde väl min uppsägningstid styras av LAS? Dvs 1 månads uppsägningstid? 2. Kan jag vänta med beskedet om uppsägning tills den 15/12 2013 så att jag slipper "glapp"? Eller måste man meddela i samband med månadsskifte (såsom hyreskontrakt till exempel)? Hoppas ni kan svara på detta inom kort, tackar så hjärtligt på förhand! MVH/

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Precis som du tror är din minsta uppsägningstid en månad då reglerna i LAS reglerar uppsägningstiden och inte kollektivavtal eller personligt anställningsavtal. Du hittar denna bestämmelse i 11 § LAS. Detta förutsätter dock att din anställning är en tillsvidareanställning och inte t.ex. provanställning (då gäller 14 dagars uppsägningstid) eller tidsbegränsad anställning (som arbetstagaren i regel inte kan avsluta i förtid).

Uppsägningstiden börjar löpa från den dag då uppsägningen kommit din arbetsgivare tillhanda. Detta innebär att du för att ha 14/1 2014 som sista arbetsdag (då jag förstod det som att du ska börja ditt nya arbete den 15/1) så ska du senast den 14/12 2013 meddela din arbetsgivare om uppsägningen. Det är inte som vid hyreskontrakt så att man måste meddela detta i samband med månadsskifte.

Lycka till på nya jobbet!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare