Uppsägningstid

Min vän jobbar inom butikshandeln / detaljhandeln, företaget han jobbar för är anslutet till handels. Han är visstidsanställd (vikarie). I hans anställningsavtal så står det att uppsägningstid och semester regleras efter kollektivavtalet. Min fråga är vilket kollektivavtal är det som gäller? Vart kan han hitta det? Hur lång uppsägningstid bör min vän ha?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Handels skulle jag tro är en förkortning av Handelsanställdas förbund. Utifrån din fråga tolkar jag det som att detta är det fackförbund din vän omfattas av på sin arbetsplats.

Kollektivavtalet finns på deras hemsida och där hittar du/ni även all info kring din väns kollektivavtal. Där står det bland annat att din vän hittar sitt kollektivavtal på "mina sidor".

Uppsägningstiden ska vara reglerad i din väns kollektivavtal. Om uppsägningstiden inte är reglerad där säger lagen att som tillsvidareanställd har man rätt till minst en månads uppsägningstid (11 § Lagen om anställningsskydd, LAS). Om din vän istället har en tidsbegränsad anställning upphör anställningen vid anställningstidens utgång (4 § LAS).

Först och främst ska ni alltså kolla i kollektivavtalet, som finns i länken jag bifogat här ovan. Annars går ni vidare till lagregeln där uppsägningstiden regleras. Kollektivavtalet går alltså alltid före när det gäller uppsägningstid!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare