Uppsägnings giltighet avseende skrifltighetskrav

Hej.

Jag har fått en uppsägning på grund av arbetsbrist och enligt mitt kontrakt är jag anställd tillsvidare.

Själva frågan rör sig om datumen som står i min uppsägning.

Jag blev uppsagd 2019-01-30 och som slutdatum står det 2019-02-30.

Problemet är att det enbart är 28 dagar i februari och då undrar jag om min uppsägning är giltig då datumet är felaktigt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara skriftlig (8 § LAS). Det är dock endast en ordningsföreskrift, konsekvensen att bryta mot ordningsföreskrift är inte ogiltighet utan endast skadestånd enligt 38 § LAS.

Det innebär att uppsägningen hade varit lika giltig om den skett muntligen. Med det följer, att uppsägningen är giltig oavsett om det som framgår av pappret är felskriven, detta eftersom det inte behöver skrivas alls för uppsägningens giltighet.

Jag uppfattar det som att du har en månads uppsägningstid, vilket är den tid som 11 § LAS föreskriver som "minsta" uppsägningstid. Det innebär att din anställning bör upphöra 30 dagar efter 2019-01-30, alltså 2019-03-01.

Sammanfattningsvis så gäller uppsägningen, men din anställning upphör inte förens 1 mars.

Hoppas det här var svar på din fråga. Lycka till och hör gärna av dig igen vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare