Uppsägning vid provanställning.

Hej

jag har en säljare som gett ut sin personal rabatt på 40% till sin släkting .och min arbetsgivare vill nu att han slutar omgående. jag kan tycka att han får 14 dagars uppsägning eftersom han är provanställd. och sedan får sluta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtal som provanställning får högst träffas för 6 månader. Om arbetsgivaren eller arbetstagaren inte vill att anställningen ska fortsätta efter prövotidens slut ska besked om det lämnas till motparten senast vis prövotidens utgång. Om det inte görs övergår provanställningen till tillsvidareanställning.

Om inte annat avtalats för prövotiden avbrytas före prövotidens utgång (6 § lagen om anställningsskydd). Det finns dvs. ingen uppsägningstid vid provanställning. Arbetsgivaren behöver inte heller uppge några särskilda skäl på varför anställningen avbryts.

Sammanfattningsvis kan din arbetsgivare säga upp säljaren utan uppsägningstid så länge det inte avtalats om att det ska finnas en uppsägningstid.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare