Uppsägning vid provanställning

Hej! Jag undrar vad som gäller om jag går under provanställning och vill säga upp mig? I mitt kontrakt som heter "avtal om tillsvidare anställning" står under punkt 1 att företaget tillämpar provanställning i 6 månader från datum för dag 1 hos företaget. Senare i avtalet (under annan punk, i slutet) står det: vid uppsägning för upphörande skall en ömsesidig uppsägningstid om 1 månad gälla. Vad gäller? Jag har fått erbjudande om ny tjänst som behöver mig omgående. Företaget jag arbetar på har ej kollektivavtal.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt så har du ingått ett anställningsavtal men där du de första sex månaderna har en provanställning. Av 6 § LAS framgår att sådant avtal får träffas om prövotiden är högst 6 månader varför avtalet inte står i strid med bestämmelser i lag. Av samma paragraf framgår att om ingenting annat har avtalats får en provanställning avbrytas före prövotidens utgång.

Ni har även avtalat om en uppsägningstid på en månad, vilket även det framgår av LAS 11 §, där det står att för både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad. Regeln i LAS är emellertid möjlig att avtala bort men eftersom ni avtalat om en månads uppsägningstid är det den tid som gäller för er båda. Det innebär, om du och din arbetsgivare inte kan komma överens om någon annan lösning, att du har en uppsägningstid på en månad för din provanställning.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare