Uppsägning vid olovlig andrahandsuthyrning

Hejsan,

en lägenhet gick till olovlig andrahand uthyrning som är upphörde 30 september 2019. Kan hyresvärd säga upp kontraktet efter den 30 mars 2020? Jag menar sex månader efter uthyrning upphörde. Efter 30 september 2019 förstahand hyresgäst har flyttat tillbaka i lägenheten och bor med en vän? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan om olovlig andrahandsuthyrning av hyresrätt och uppsägning från hyresvärdens sida regleras i 12 kap 43 § 2 st. Där anges att hyresgästen då endast kan förlora lägenheten (förverka hyresrätten) om hyresvärden säger upp avtalet inom sex månader från det att hyresvärden fick reda på förhållandet, dock senast sex månader från det att den olovliga andrahandsuthyrningen upphörde. Så i vilket fall, om uppsägningen inte sker inom eller exakt senast vid sex månader, så har man inte förlorat sin hyresrätt. Alltså, svaret på din fråga, om hyresvärden kan säga upp kontraktet efter 30 mars 2020, är nej, om uthyrningen upphörde den 30 september 2019. Den 30 mars 2020 är den sista möjliga dagen för uppsägning.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare