Uppsägning pga. arbetsbrist

Hej,

har drivit ett städbolag i 22 år och de 2 senaste åren plus 3 första månaderna på 2017 har jag en förlust på 850 000 kronor. Jag måste nu skära ner på kostnader, speciellt lönekostnader.

Hur går jag till väga för att säga upp folk? skulle ni kunna hjälpa mig med en MBL förhandling?

Vad skulle kostnaden bli??

Kontakta mig gärna för diskussion och pris

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det är möjligt att säga upp anställda med anledning av arbetsbrist pga. företagsekonomiska skäl

Enligt 7 § Lag om anställningsskydd (LAS) går följande att utläsa: För att en arbetsgivare ska få lov att säga upp anställda krävs saklig grund. Arbetsbrist anses som saklig grund och du som arbetsgivare har rätt säga upp personal om det verkligen föreligger arbetsbrist.

Det kommer då innebära att uppsägningen är grundad på företagsekonomiska skäl i företaget. Det kan vara så som i ditt fall, att du som arbetsgivare inte har råd att ha kvar vissa personer som anställda med deras nuvarande lön och arbetsvillkor. På så sätt kan du som arbetsgivare ensidigt säga upp de anställda på rättslig väg. Detta förutsätter givetvis att det verkligen föreligger arbetsbrist.

Kollektivavtal och anställda som är anslutna till facket

Om ditt företag är anslutet till ett kollektivavtal eller om några av de anställda är med i facket bör du ta hänsyn till detta.

Det finns en hel del regler gällande uppsägningar pga. arbetsbrist. Bland annat kan inte du som arbetsgivare säga upp vem som helst om du hävdar arbetsbrist. Det finns ofta turordningslistor (som du kanske har hört - "sist-in-först-ut-principen"), omplaceringsregler, återanställningsskydd, företrädesrätt till återanställning etc. Därav tycker jag att du bör ta kontakt med din fackliga arbetsgivarorganisation så att dina uppsägningar verkligen sker på rättsliga grunder!

Önskar du hjälp av oss är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter nedan

Vi kan absolut hjälpa dig vid en förhandling. Önskar du prisförslag/offert är du välkommen att kontakta mig på: johan.hakansson@lawline.se så hänvisar jag dig vidare till vår juristbyrå.

Hoppas att du har fått en del svar på dina funderingar,

Allt gott!

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare