FrågaARBETSRÄTTSjuk 26/09/2013

Uppsägning på grund av sjukdom

Hej. Jag har varit sjukskriven under en längre tid. 1sept var jag på möte med min arbetsgivare för att kunna gå tillbaka till arbetet åtminstone på prov. Min arbetsgivare vägrar att sätta mig i arbete. Dom "tittar" på att ev avskeda mig p.g.r av att jag kanske inte kan återgå till min nuvarande arbete. Min fråga är följande: Kan dom vägra utbetala min lön,även om jag är anställd. Vad kan jag göra innan vi har kommit fram till någon lösning/trolig uppsägning? Jag får inte sjuk ersättning och kan heller inte ansöka om A-kassan efter som jag är fortfarande anställd. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enlig Lagen om anställningsskydd (LAS) kan en arbetstagare endast sägas upp om det finns saklig grund för uppsägning. När det gäller möjligheten att säga upp någon på grund av dennes sjukdom innebär kravet på saklig grund att ”arbetstagarens arbetsförmåga ska vara så nedsatt att denne inte längre kan utföra arbete av någon betydelse för arbetsgivaren”. Detta innebär ett starkt skydd mot uppsägningar på grund av sjukdom.

Arbetsgivaren har ett mycket långtgående ansvar att rehabilitera dig som sjuk, och att anpassa arbetet så att du ska ha möjlighet att arbeta kvar. I detta ligger till att börja med att du har rätt att gå tillbaka på prov och arbetsträna.

Om det är så att du inte ens efter rehabilitering har möjlighet att återgå till ditt gamla arbete har du rätt att omplaceras till ett annat arbete hos arbetsgivaren som du klarar av att utföra. Detta förutsatt att ett sådant arbete finns ledigt och att du har tillräckliga kvalifikationer för att utföra detta. Man kan, väldigt förenklat, säga att gränsen för vad som kan krävas av din arbetsgivare när det gäller att anpassa arbetsplatsen för dig som sjuk är att det inte ska behöva gå ut över andra anställda. Arbetsgivaren har heller ingen skyldighet att ”skapa” ett nytt jobb som du klarar av, om ett sådant inte finns ledigt.

Så länge din arbetsgivare inte har fullgjort det rehabiliteringsansvar jag nu har beskrivit har du rätt till lön så länge du står till din arbetsgivares förfogande. Om arbetsgivaren inte ännu har hunnit utreda din arbetsförmåga eller huruvida det finns något arbete som du kan utföra bör detta gå ut över arbetsgivaren, och du har fortfarande rätt till lön. Skulle du bli uppsagd på grund av sjukdomen och vilja gå till domstol för att försöka få det beslutet ogiltigförklarat har du dessutom rätt till lön under den tid som tvisten pågår.

Det framgår inte i din fråga om kollektivavtal gäller på din arbetsplats eller om du är med i facket. Är du det bör du kontakta ditt fackförbund och be om deras hjälp vid förhandlingarna med din arbetsgivare som enligt lag är skyldig att förhandla med ditt fackförbund innan ett beslut om att säga upp dig fattas.

Jag hoppas att mitt svar har kunnat vara till hjälp och att allting ordnar sig!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare