Uppsägning på grund av arbetsbrist

Uppsägning pga arbetsbrist! Jag är orolig över vad de kan tänkas göra, jag har varit anställd sedan 20 år och min och mina kollegors roll kommer sägas upp. Företaget är i Handelssektorn och har ca 400-500 anställda. Min chef meddelar att förhandling med facket (ej medlem) pågår. Enligt henne kommer företaget mest troligt med ett erbjudande. Jag är idag anställd med månadslön. Kan företaget ändra detta till timlön och lågt antal timmar, och med det slippa undan från min uppsägningstid om jag tackar nej till deras "erbjudande"? Finns det något att oroa sig över om företaget sa upp alla anställda och återanställde alla samma dag (för min del på samma avtal som tidigare), när de gick in i rekonstruktionen (som de är ute ur idag)?

Kan jag tacka nej till deras erbjudande och ha rätt till min uppsägningstid? Förstår att de kan kräva att jag arbetar dessa månader med full lön och arbetstid?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetsgivaren har arbetsledarrätt. Det innebär att det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet och det är även arbetsgivaren som gör bedömningen om det föreligger arbetsbrist. Arbetsbrist behöver inte nödvändigtvis innebära att ni har lite att göra eller att företaget har ekonomiska problem, utan kan även innebära att arbetsgivaren t.ex. vill göra en omorganisation för att effektivisera sin verksamhet. Arbetsgivaren ska erbjuda dig omplacering om du har de kvalifikationer som krävs för tjänsten. Finns det ingen tjänst till vilken du kan omplaceras har arbetsgivaren rätt att säga upp dig. Det innebär att de har rätt att erbjuda dig en timanställning och har rätt att säga upp dig om du tackar nej till erbjudandet (22 § LAS). Oavsett vad har du alltid rätt till uppsägningstid (11 § LAS)

Angående att anställningen upphörde och sedan påbörjades igen i samband med rekonstruktionen påverkar inte tiden för hur länge du varit anställd. Man räknar således från tidpunkten då du anställdes för första gången.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänliga hälsningar
Clara GörrelRådgivare