FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/11/2018

Uppsägning på felaktig grund

hej hej ! jag har blivit uppsagd på ett felaktig grund hos Gävle kommun ! så jag undrar hur går jag till väga , vad ska jag gör hur ska jag göra ,,,,, behöver hjälp .

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du upplever att du blivit uppsagd på felaktig grund så ska du i första hand kontakta ditt fackförbund och din arbetsgivare och berätta att du blivit uppsagd på felaktig grund. Om du inte har ett fackförbund eller att din arbetsgivare inte tar tillbaka dig till tjänst efter ert samtal så är ditt enda alternativ att väcka talan hos arbetsdomstolen för att komma till stånd med problemet. Om det är så att rätten finner din uppsägning ogrundad så blir din arbetsgivare skadeståndsskyldige gentemot dig för ekonomiska förluster och kränkning genom att rätten förklara uppsägningen ogiltig enligt 34 och 38 §§ lag om anställningsskydd.

Hoppas detta svar var till någon hjälp, annars är du välkommen med mer frågor till oss.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare