Uppsägning p.g.a. konkurrerande verksamhet som startat innan anställningen

Kan man bli uppsagd på grund av "konkurrerande verksamhet" när man hade sysslan/verksamheten när anställningen började?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med så gäller lagen om anställningsskydd (LAS) när det gäller uppsägning. LAS kan dock inskränkas genom kollektivavtal. I detta fall vet jag inte om ni har något kollektivavtal som innehåller andra regler än LAS och därför kommer jag utgå från att LAS regler gäller. Notera dock att inga inskränkningar får göras rörande paragrafen om uppsägning (7 §) vilket har störst betydelse i denna fråga enligt 2 § LAS

Lojalitetsplikt
Uppsägning kan endast ske p.g.a. arbetsbrist eller personliga skäl och den ska vara sakligt grundad. I detta fall när det rör konkurrerande verksamhet så är det personliga skäl som är relevant enligt 7 § LAS. Inom arbetsrätten så har man en lojalitetsplikt mot sin arbetsgivare vilket bland annat innehåller en skyldighet att inte bedriva konkurrerande verksamhet.

Tvåmånadersregeln
Ska man säga upp sin arbetstagare så ska underrättelse ske minst 2 veckor innan uppsägningen enligt 30 § LAS. Generellt så finns det inget hinder mot att säga upp någon som bedrivit konkurrerande verksamhet under pågående anställning då det ofta anses strida mot lojalitetsplikten. Det kan påverka om arbetsgivaren har känt till den konkurrerande verksamheten då en uppsägning inte får grunda sig på något som arbetsgivaren har känt till i mer än 2 månader innan underrättelsen lämnats enligt 7 § fjärde stycket LAS. Det viktiga är alltså inte när den konkurrerande verksamheten uppstod utan när arbetsgivaren faktiskt fick reda på att arbetstagaren bedriver konkurrerande verksamhet. Eftersom att driva konkurrerande verksamhet är ett bestående förhållande så får tvåmånadersregeln en begränsad betydelse om nu inte den konkurrerande verksamheten upphör. Därför finns det möjlighet att säga upp en arbetstagare även om arbetsgivaren känt till det i mer än två månader.

Sammanfattningsvis finns alltså inget hinder mot att säga upp en arbetstagare som bedriver konkurrerande verksamhet under pågående anställning.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare