FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/04/2018

Uppsägning och eventuell sjukpenning - vad gäller?

Hej,

Jag är sjukskriven nu en månad. Får jag säga upp mig när jag är sjukskriven? Vad blir med Förseäkringskassan, ska de betala sjukpenning som vanligt?

Tack. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan finner du ett svar på din fråga.

Tillämpligt lagrum

26 kap. Socialförsäkringsbalken (SFB) samt Lagen om anställningsskydd (LAS).

Vad gäller?

Du kan säga upp dig under din sjukskrivning. Om du gör detta har du rätt till en månads uppsägningstid (minst), vilket framgår av 11 § LAS. En uppsägning innebär att du har samma rättigheter som när du fortfarande var anställd.

När det gäller din sjukpenning är det av stor vikt att du anmäler till arbetsförmedlingen att du har sagt upp dig (samma dag som du sa upp dig). Syftet med detta är att du då kan behålla sjukpenningen på samma nivå som när arbetstagaren hade sitt tidigare arbete då din SGI (sjukpenningsgrundad inkomst) förklaras vilande när du står till arbetsmarknadens förfogande, vilket framgår av 26 kap. 13 § första stycket (2 punkten) SFB.

Det finns dock ett undantag från regeln ovan. Om en arbetstagare slutade för mindre än tre månader sedan så kan denne, trots allt, få sjukpenning även om hen inte är anmäld som arbetssökande hos arbetsförmedlingen. Men arbetstagaren får då ingen sjukpenning de första 14 dagarna, vilket framgår av försäkringskassans hemsida (här).

Slutsats

Ja du kan säga upp dig om du är sjukskriven och har i sådana fall rätt till minst en månads uppsägningstid enligt det lagrum som har angivets ovan.
Ja du har rätt till sjukpenning men jag råder dig att kontakta försäkringskassan innan du gör det för att vara på den säkra sidan kring vad som gäller i ditt fall.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare