Uppsägning innan påbörjad tjänst

Jag sade upp mig från min tjänst för att få ett attraktivt vik. (skolkurator) Dagen efter att jag skrev på erbjöd en annan arbetsgivare till mig en heltidstjänst som jag jättegärna ville få. I anställningsavtalet står ingenting om uppsägningstiden, annat än enligt avtalet. Jag skall börja viket om 2 månader. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler gällande uppsägning återfinns i lagen om anställningsskydd (LAS).

I 11§ framgår det att uppsägningstiden är minst en månad från arbetsgivaren såväl som arbetstagaren. Om det är avtalat annat i anställningsavtalet eller i kollektivavtalet så gäller detta framför de uppsägningstider som framgår av lagen.

Uppsägningstiden börjar löpa från den tid då du meddelar arbetsgivaren härom. Detta är oberoende av om du har tillträtt eller inte. Om uppsägningstiden är 1 månad så kommer du alltså inte att faktiskt behöva arbeta på arbetsplatsen.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om inte får du gärna lämna en kommentar nedan.

Med vänliga hälsningar,

Samuel LindbladRådgivare