Uppsägning efter provanställnings utgång

Jag har ett litet problem jag hoppas kunna få hjälp med. Jag har varit provanställd som bilförsäljare under ett halvår. Efter den perioden fick jag inget besked om framtiden och fortsatte som vanligt på företaget. Två veckor efter provanställningens utgång sa chefen att jag inte fick fortsätta. Kan han göra så mot mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om provanställning hittar du i 6 § lagen om anställningsskydd (https://lagen.nu/1982:80#P6S2). Om arbetsgivaren eller arbetstagaren inte vill att anställningen ska fortsätta sedan prövotiden har löpt ut, ska besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Din arbetsgivare har inte lämnat ett sådant besked och du har fortsatt att arbeta två veckor efter provanställningens utgång. Detta innebär enligt lag att din provanställning automatiskt har övergått till en tillsvidareanställning (fast anställning). Enligt 7 § krävs saklig grund för uppsägning av en tillsvidareanställning från arbetsgivarens sida. Denna grund kan vara arbetsbrist eller personliga skäl, men arbetsgivaren har alltid en omplaceringsskyldighet innan denne kan hänvisa till uppsägning på saklig grund. Den lagreglerade uppsägningstiden är en månad, vilket framgår av 11 §. Om det finns ett kollektivavtal som grund för anställningen kan uppsägningstiden dock variera något.

Sammanfattningsvis har din arbetsgivare brutit mot lagen
genom sitt handlande. Mitt råd är att vända dig till din fackförening, som med tanke på branschen bör vara Unionen. De kan hjälpa dig att förhandla med arbetsgivaren eller, om det inte ger resultat, hjälpa dig att ta ärendet vidare till Arbetsdomstolen. Kontaktuppgifter till Unionen hittar du http://www.unionen.se/kontakt.

Jag önskar dig lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare