Uppsägning - brott mot ordningsföreskrifter

Hej Min son fick arbete efter gymnasiet, med anställningsavtal. Ansts.form Individuell inom byggnads. Då det var olika adresser för arbetet krävdes kontakt med arb. givaren för info om var arbetet skulle vara kommande vecka. Efter två veckor svarade arbetsgivaren inte på sms eller telefon. Efter ytterligare några dagar kom uppsägning via sms, 22 januari. Efterfrågade skriftlig uppsägning, vilket skulle skickas samt åberopade grunden för uppsägningen. Inget har kommit, varken via brev eller mejl. Ingen lön har heller utbetalats för de dagar som arbetats, nu har det gått över 4 veckor, trots försök att nå arbetsgivaren via sms, telefon eller mejl. Tyvärr är sonen inte med i facket, tacksam för råd hur vi ska göra.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga berör ett anställningsförhållande och därför hittar vi svaret på din fråga i Lag om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80

Uppsägningsbeskedet ska ha skriftlig form enligt 8 § LAS och om arbetstagaren kräver det ska arbetsgivaren också uppge omständigheterna som föranleda uppsägningen enligt 9 § LAS. Omständigheterna ska också överlämnas i skriftlig form om arbetstagaren begär det. Om arbetsgivaren underlåter att uppge omständigheterna så kan det också möjligtvis påverka giltigheten av uppsägningen i sig.

Om arbetsgivaren inte uppfyller dessa krav kan arbetstagaren kräva skadestånd enligt 38 § LAS.

Jag tycker du borde vända dig till en jurist som kan vägleda dig vidare. Jag hoppas mitt svar hjälpte.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare