Uppsägning av tidsbegränsad anställning i förtid

Hej! Jag ska jobba som en vikarie i sex månader på en förskola. Men efter bara en månad kom jag var vi oense om en sak jag och min chef. Mig chef blev så arg så han sa att jag var "uppsagd med omedelbar verkan ". Då hävdade jag att man inte kunde göra så. Då tog min chef fram det skriftliga anställningsbeviset och läste upp en klausul i avtalet. Han läste: "anställningen kan när som helst under anställmäningstiden avslutas på arbetsgivarens initiativ, med omedelbar verkan". Har min chef gjort rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett vikariat är en s.k. tidsbegränsad anställning.  En tidsbegränsad anställning upphör vid anställningstidens utgång eller när arbetet är slutfört, om inte annat har avtalats (4 § LAS).

En arbetsgivare kan endast säga upp en tidsbegränsad anställning i förtid om (i) arbetstagaren gjort sig skyldig till ett väsentligt kontraktsbrott eller om (ii) man har avtalat om en rätt att säga upp i förtid och arbetsgivaren har saklig grund för uppsägningen. I ditt fall verkar arbetsgivaren vilja göra gällande det andra alternativet: man hänvisar till avtalet.

Om arbetsgivaren vill utnyttja en avtalad uppsägningsklausul för att säga upp ett tidsbegränsat avtal blir, enligt förarbetena, LAS regler om krav på saklig grund för uppsägningen och uppsägningstid tillämpliga (se prop. 1973:129 s. 240). Dessa regler är tvingande till arbetstagarens förmån och går inte att avtala bort till nackdel för arbetstagaren.

Angående kravet på saklig grund kan följande sägas. Saklig grund för att säga upp någon kan föreligga antingen på grund av arbetsbrist eller personliga skäl. I ditt fall verkar det vara personliga skäl som de skulle hänvisa till. Med personliga skäl menas att arbetstagaren inte sköter sitt arbete så som denne ska, inte följer regler eller inte till fullo fullföljer sin del av avtalet. I vissa grava fall av misskötsel kan arbetsgivaren avskeda arbetstagaren. I sådana har arbetstagaren inte rätt till någon uppsägningstid. Detta kräver dock riktigt allvarliga fall av misskötsel, och verkar inte aktuellt i detta fall. Vad gäller uppsägningstid har du, vid uppsägning, rätt till en månad enligt 11 § LAS.

Utifrån detta kan konstateras att allt inte verkar ha gått helt rätt till i ditt fall. Någon saklig grund verkar inte ha angetts för uppsägningen och de verkar inte vilja ge dig din uppsägningstid.

Observera dock att om det finns ett kollektivavtal som är tillämplig på din arbetsplats så kan det vara så att detta, med bindande verkan, reglerar dessa frågor annorlunda än lagen. Observera också att frågorna regleras annorlunda om det rör sig om en provanställning eller om en anställning med avtalad prövotid. Sådana kan tämligen enkelt sägas upp i förtid.

LAS finns https://lagen.nu/1982:80

Lawline RådgivareRådgivare