FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende06/03/2018

Uppsägning av parkeringsplats

Hej. Hsb vill säga upp en av mina parkeringar, har en p-plats ute och en i ett garage. Pga av att man bara skall få ha en p-plats om man bara är en skriven på bostaden (platsbrist). Får dom göra så? Äger ju två bilar och måste då sälja min samlarbil till ev en stor förlust.

Lawline svarar

Hejsan!
Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns lite olika regler gällande parkering utomhus och inomhus. För utomhusparkering gäller den uppsägningstid som du och fastighetsägaren avtalat om.
Enligt 8:1 Jordabalken så klassificeras parkeringsplatser utomhus som ett s.k lägenhetsarrende. Detta för att jord upplåtits på arrende för annat ändamål än jordbruk och inte är att anse som bostadsarrende eller anläggningsarrende. Vidare enligt 8:5 JB gäller att om arrendetiden för lägenhetsarrende, det vill säga parkeringsplatsen, inte är bestämd så upphör avtalet att gälla på den fardag som inträffar närmast efter sex månader från det uppsägning skedde. Alltså kan fastighetsägaren säga upp avtalet enligt den uppsägningstid som avtalats, i annat fall är uppsägningstiden som standard sex månader från fardag, vilket infaller den 14:e mars.

För parkeringsplats i garage gäller annorlunda regler, i och med att parkeringsplatsen då inte faller under lägenhetsarrende, utan istället är en del av en byggnad, där garageplatsen upplåts till nyttjande mot ersättning, enligt 12:1 1 st. JB. Vidare enligt 12:4 2 st. JB gäller att hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen, när avtalet avser en lokal (vilket även gäller för garageplatser inomhus, enligt 12:1 3 st. JB).

Alltså, fastighetsägaren kan säga upp garageplatsen vid platsbrist.
Uppsägningstiden för din parkeringsplats utomhus är den avtalade uppsägningstiden som du och fastighetsägaren kommit överens om, i annat fall upphör avtalet att gälla på den fardag som inträffar närmast efter sex månader från det att uppsägning skedde.

Angående din garageplats gäller att, om inte längre uppsägningstid avtalats, att avtalet upphör att gälla vid det månadsskifte som närmast inträffar nio månader från uppsägningen, om hyrestiden varit längre än nio månader.

Hoppas att detta svar kunde vara till hjälp för dig!
Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare