Uppsägning av hyresrätt

Vi har ett hyresavtal på en lägenhet i Stockholm, Södermalm som vi i dagarna fått erinran om uppsägning pga. att de anser att vi inte bor där permanent, ej är skriven på adressen. Vi har hus i Norrland och bor växelvis i Stockholm. Pga. att jag går på behandling i Umeå kan jag inte skriva mig i Stockholm då får jag ej vård i Umeå. Det jag undrar om, är detta en grund för uppsägning egentligen? Vår familj bor där i omgångar, vi betalar punktligt hyran, hyr ej ut i andra hand, är skötsamma dvs. inga störningar för grannar. Tacksam för svar, hälsningar Theresa

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

De omständigheter som leder till att en hyresrätt förverkas och ger hyresvärden rätt till uppsägning återfinns i Jordabalken 12. kap 42§. Att inte vara folkbokförd i hyresrätten är i sig inget skäl för uppsägning, däremot finns en hänvisning till 23§, som säger att en bostadshyresgäst inte får använda lägenheten i strid med det avsedda ändamålet. Används lägenheten inte längre som bostad är detta alltså grund för uppsägning, men det finns ingenting som säger att växelvis boende skulle vara användande av lägenheten i strid med syftet och därmed vara grund för uppsägning.

Enligt 46§ har du dock i egenskap av förstahandshyresgäst rätt till förlängning av avtalet, så kallat besittningsskydd, som du kan använda om du och hyresvärden inte är överens om att hyreskontraktet ska upphöra att gälla. Om hyresvärden inte accepterar en förlängning har denne en månad på sig att hänskjuta tvisten till Hyresnämnden, i annat fall är uppsägningen utan verkan.

Vad som bör tilläggas om folkbokföring är att folkbokföring i svensk rätt har presumtionsverkan, man anses bo där man är folkbokförd om inte annat visas. Skulle en tvist gå till Hyresnämnden är det ur bevissynpunkt svårare att visa att man bor i en lägenhet där man inte är skriven än vad det skulle ha varit om man vore skriven där.

Sammanfattningsvis är växelvis boende inte en grund för uppsägning. Ta kontakt med hyresvärden och förklara hur situationen ser ut, från hyresvärdens perspektiv vore det ju onödigt att försöka bli av med skötsamma hyresgäster som betalar hyran i tid.

Sofia LinderRådgivare