Uppsägning av hyresavtal innan tillträde.Uppsägning av hyresavtal innan tillträde.

Har man ångerrätt på hyresavtal? Vi vill säga upp ett avtal på en lägenhet med inflyttning 1 februari 2022 (nybygge), då kräver fastighetsägaren tre månadshyror. Kan detta vara rätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar ifall man kan säga upp sitt hyresavtal innan tillträde och om fastighetsägaren då har rätt att kräva tre månadshyror.

Utgångspunkten vid hyresavtal är att de inte finns någon ångerrätt utan att avtalet måste sägas upp för att sluta gälla (12 kap 3 § JB). Uppsägningstiden är generellt tre månader from tillträdesdagen och gäller oavsett om man flyttat in i bostaden eller ej - den börjar i vanlig ordning löpa den dag då uppsägningen sker, oberoende av om tillträde skett (12 kap. 4 § 1 st JB). Detta innebär dessvärre att fastighetsägaren har rätt i hans påstående att hen kan kräva tre månadshyror.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare