FrågaKÖPRÄTTÖvrigt06/11/2017

Uppsägning av hyresavtal av lös sak

Jag har en fråga gällande kontraktststid. Jag har skrivit ett hyreskontrakt på en hyrstol på en frisörsalongen. Som jag vill säga upp. Och är osäker på om jag kan göra det redan nu?

Och i kontraktet står det;

•Kontraktstid- detta avtal gäller från och med tillträdesdagen (2017-09-15) med förlängning 2018-09-15. Är avtalet ej uppsagt senast 3 månader före hyrtidens utgång förlängs avtalet automatiskt med 1 år. Uppsägning av avtal ska ske skriftligen."

Innebär det att jag kan säga upp redan nu? Och har 3 månaders uppsägning? Tack på förhand!

Mvh Emilia

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lagens mening betraktas en stol som en lös sak. När det gäller hyra av lös sak finns det ingen speciell lag som reglerar detta. Man brukar få gå efter vad som står i avtalet och sedan eventuellt tillämpa andra lagars bestämmelser OM situationen är ungefär likadan.

Ex: Om du hyr en stol och det inte finns någon information om villkoren för hyran i ert kontrakt, kan du försöka kika i andra lagar för vägledning som exempelvis konsumentköplagen om du är konsument, eller i köplagen om du är näringsidkare.

Eftersom det inte är samma sak att hyra något som att köpa något är det viktigt att vara väldigt försiktig vid tillämpandet av regler från dessa andra lagar.

I ditt fall finns det faktiskt ett avtal som vi måste kika på innan vi försöker oss på något i lagen. Endast det som saknas i avtalen ska fyllas ut med lagstiftning. I ditt avtal står det endast att du måste säga upp avtalet senast tre månader före hyrestidens utgång. Eftersom det är flera månader kvar tills hyrestiden går ut, finns det inga problem för dig att säga upp det redan nu.

Däremot kan det finnas problem om stolen inte är i samma skick som när du fick hyra den. En hyrestagare har en s.k vårdplikt för det som hyrs, vilket innebär att hyrestagaren ska ta hand om föremålet tills det återlämnas. Om du inte tar hand om hyresföremålet kan du bli skadeståndsskyldig.

Därmed vill jag slutligen säga att utefter den informationen jag fått, och utefter det jag presenterat verkar det mest rimligt att du kan säga upp avtalet redan nu.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Om du behöver mer hjälp, kan du kontakta info@lawline.se.

Med vänlig hälsning
Matilda HetlesaetherRådgivare