Uppsägning av bostadsborgen

Hej !! Min pappa har valt att ställa upp som borgenär på våran bostad som vi flyttar in i den 1/5. Nu har vi blivit osams dock och han hotar med att inte vara borgenär längre. Trotts att papperna är påskrivna.... Vad händer om han säger upp sitt borgenärskap blir vi hemlösa igen då ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Begreppsförvirring

När du säger att din pappa står som borgenär antar jag att du egentligen menar borgensman då dessa begrepp betyder lite olika saker. Så jag tänker att jag först redogör för begreppen så att inte missförstånd uppstår.

Borgenär betyder den som har rätt till en form av rättighet i form av betalning av en skuld eller liknande, alltså ifall person A är skyldig B pengar så är B en borgenär.

Borgensman är en person som har gått i borgen för någon annans skuld, alltså sagt att ifall den som är skyldig borgenären pengar, så skall borgensmannen ta över skulden i resterande mån för att se till att den blir betald. Ett enklare begrepp är löftesman vilket betyder samma sak.

Så när din pappa tar rollen som löftesman när det gäller en bostad så betyder det helt enkelt att när du inte kan betala skulden som kan vara hyra eller lån beroende på situationen, så kan borgenären vända sig till din pappa och kräva dem pengarna. Detta går att utläsa ur 10 kap 8 § handelsbalken, dock är det lite svårläst då lagen är väldig gammal.

Tyvärr framgår det inte av din fråga vilken typ av löftesmanna situation det rör sig om så jag redogör för två möjliga situationer.

1. Löftesman för ett bostadslån

Om det är så att bostaden du talar om köptes genom ett lån hos en bank och din pappa inträdde som löftesman för det lånet, innebär det i huvudregel att han inte kan utträda ur rollen som löftesman. Rollen som löftesman för lån har inga egentliga regler om rätten till utträde så det skulle vara helt upp till det enskilda avtalet med exempelvis banken för att bestämma om det ens vore möjligt. Detta går att utläsa motsatsvis från 10 kap 8-12 §§ handelsbalken, alltså att det inte står någonting om utträde där överhuvudtaget. Dock brukar det vara möjligt att utträda ifall man kan erbjuda en annan löftesman, med det innebär ingen förändring för er situation.

2. Löftesman för hyresrätt

I denna situationen har löftesmannen inträtt som löftesman för själva hyran. Alltså är det ett avtal som skrivs med hyresvärden. I ett sådant fall har löftesmannen rätt till utträde enligt 12 kap  28a § jordabalken. Dock kan en sådan uppsägning endast ske tidigast efter 2 år från att med personen inträdde som löftesman och sedan löper det på 9 månader efter själva uppsägningen. Detta innebär att din pappa skulle kunna utträda som löftesman, men inte förräns det gått 2 år och 9 månader. Efter ett sådant utträde är det upp till hyresvärden att bestämma ifall denne vill ställa ett nytt krav på borgensman eller annan säkerhet.

Slutsatsvis innebär allt detta att ifall din pappa är löftesman till en bank kan han antagligen inte utträda. Är han däremot löftesman till hyresvärden har han rätt till utträde, men endast efter 2 år.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar.

Mvh

Linus NilssonRådgivare