Uppsägning av allmän visstidsanställning

Hej! Jag har bara en liten undring gällande min flickväns anställning. Hon har arbetat för ett idrottsförbund under ett av båda parter undertecknat 6månaders kontrakt. Nu, med 14 dagar kvar av kontraktstiden har de inte längre några arbetsuppgifter kvar till henne, och vill att hon tar ut sina 13 inarbetade semesterdagar dels för att slippa betala henne full lön för de 6 månaderna och dels för att slippa betala ut semesterersättning. Detta låter fult i mina öron. Enligt mig har hon rätt till lön för hela kontraktsperioden PLUS semesterersättning. Vad gäller? Vad är hennes rättigheter?( ingenting om detta finns med i hennes anställningsavtal) Tacksam för svar. Med vänlig hälsning, Denny

Lawline svarar

Hej Denny, och tack för din fråga!

Som jag tolkar det har din flickvän en allmän visstidsanställning, enligt lagen om anställningsskydd (LAS) 5 § p 1. Det innebär att hon har rätt till anställning och lön under den avtalade anställningstiden, och det finns normalt ingen möjlighet för arbetsgivaren att säga upp henne i förtid (LAS 4 § 2 st). Att tvinga henne att ta ut semester istället för att arbeta, skulle kunna likställas med en uppsägning, och är alltså i normalfallet inte möjligt. Observera dock att arbetsgivaren och arbetstagaren i anställningsavtalet kan avtala om att uppsägning får ske (LAS 4 § st 2).

Slutsatsen är därför att din flickvän har rätt till både lön och semesterersättning för hela anställningsperioden, det vill säga 6 månader, om inte annat har avtalats i anställningsavtalet.

LAS hittar du https://lagen.nu/1982:80.

Hanna LundqvistRådgivare