FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/05/2018

Upprepat rattfylleribrott inom fem år - hur länge kommer mitt körkort vara återkallat?

Hej !

Blev stoppad i en rutinkontroll dagens efter och jag hade då 0,32 promille i kroppen och jag erkände direkt, men så här i efterhand funderar jag på om jag skulle ha tagit advokat istället. Det är andra gången på 5 år och jag är nu rädd för att det 24 månaders spärrtid istället för 12 månader, är detta något som är försent att ändra på dvs att jag vill ha en advokat som företräder mig ? Nu blir det väl förhoppningsvis ingen rättegång utan böter.

Första gången hade jag 0,6 promille.

Vad tror ni ? Blir det 12 eller 24 månader.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Straffet för rattfylleri är böter eller fängelse, se 4 § trafikbrottslagen. Att polisen omhändertar ditt körkort och att Transportstyrelsen sedan beslutar om en spärrtid har inte med straffet för brottet att göra. Transportstyrelsen gör sin bedömning självständigt från åklagaren som utfärdar ett eventuellt strafföreläggande (böter) eller domstolen som, i ditt fall, också skulle döma ut ett bötesstraff.

När det finns blodprov som bevisar att du kört bil med 0,32 promille i blodet kommer du dömas för rattfylleri och du kommer få ett bötesstraff. Det spelar ingen roll om du godtar straffet genom ett strafföreläggande (som en faktura åklagarmyndigheten skickar till dig som du kan välja att godkänna genom att betala bötesbeloppet som står så slipper du rättegång) eller får samma straff utdömt av domstol efter en rättegång. I ett sådant här litet mål är inte säkert att du får en advokat förordnad av staten.

Spärrtiden Transportstyrelsen beslutar om för rattfylleri är lägst 12 månader och högst 36 månader. Om du inom en femårsperiod gör dig skyldig till flera rattfylleribrott är spärrtiden alltid lägst 24 månader. I ditt fall finns alltså risk för att spärrtiden hamnar på 24 månader.

Istället för en spärrtid kan du hos Transportstyrelsen göra en ansökan om alkolås. Ett alkolås är kopplat till bilens tändning och fungerar ungefär som polisens mätningsinstrument som kan mäta antalet milliliter alkohol per liter i en persons utandningsluft. Om alkolåset registrerar att föraren har för hög alkoholhalt i blodet går bilen inte att starta.

Efter en godkänd ansökan om alkolås får du köra bil med alkolås under en villkorstid på ett eller två år. När man under en femårsperiod gjort sig skyldig till flera rattfylleribrott är villkortiden två år.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vega SchortzRådgivare