FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/05/2019

Upprepade trafikförseelser - Indraget körkort?

Jag körde för fort i oktober förra året och fick då en varning av transportstyrelsen (tror jag körde 116 på 80väg).

Idag 20 maj körde jag för fort igen 103 på 90väg.

Frågan är om transportstyrelsen kommer att återkalla körkortet nu??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 5 kap. 3§ 3p. Körkortslagen stadgas att "ett körkort ska återkallas om körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller i trafikens eller trafiksäkerhetens intresse för förare av motordrivet fordon eller spårvagn".

I lagkommentarerna till bestämmelsen så framgår det med upprepade trafikförseelser avses minst 3 stycken förseelser.

Utifrån den praxis som finns så verkar det som att du kan undgå att få ditt körkort indraget. Två ringa och en normalgradig trafikförseelse brukar vara godtagbart innan körkortet blir återkallat.

Din tidigare trafikförseelse var ej ringa då du körde över 25 km/h över tillåten hastighet. Din senaste förseelse är dock ringa då du kört under 25 km/h över tillåten hastighet.

Det verkar som att du kan klara dig undan med en varning dock är det svårt att med säkerhet säga vad Transportstyrelsens bedömning kommer bli!

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Hanne NielsenRådgivare