FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/10/2017

Upprepade fortkörningsböter

Finns det en begränsning på hur många fortkörningsböter man kan ha innan körkortet kan dras in?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Vad säger lagen?

Körtkortslagen [5 kap 3§ 3p] stadgar att "körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller i trafikens eller trafiksäkerhetens intresse för förare av motordrivet fordon eller spårvagn".

I kommentaren till paragrafen stadgas att "upprepade brott i väsentlig grad" normalt sett brukar betyda tre stycken och att i vanliga fall föranledes återkallelsen av en varning.

Vart kan du läsa mer?

Det görs självklart skillnad mellan ringa och icke ringa fortkörning och tidigare beteende i trafiken. Här kan du läsa mer angående hur fördelningen mellan ringa och icke ringa fortkörning görs samt vad den normala påföljden är för en fortkörning.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare