FrågaÖVRIGTÖvrigt28/04/2023

Upphovrättsintrång genom kopiering på sociala medier

Hej! Är det lagligt att spela in någon annans (privatpersons) live på sociala medier (Facebook, instagram, Tiktok m.m.)? Jag deltar inte i livesändningen utan spelar bara in och lägger ut på mina egna sociala medier "för skoj skull". Finns det något olagligt med det? Att jag spelar in och lägger ut? Deras livesändning gör dem gratis så det är inget man behöver betala för, är det lagligt för mig att göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När det gäller andras videor eller livestreams är dessa att anse som upphovsrättsliga verk enligt upphovsrättslagen 1 kap 1 §. De anses vara upphovsrättsliga verk då de räknas som konstnärligt verk och faller under 4 punkten om filmverk, men de kan även falla under andra punkter. Detta innebär att de skyddas av upphovsrätt (copyright på engelska).

Upphovsrätt ger upphovsrättshavaren en exklusiv rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar, göra det tillgängligt, översätta eller bearbeta. Det innebär helt enkelt att bara den som skapat verket, eller de som fått tillstånd av upphovsrättshavaren, har rätt att sprida, kopiera, sälja eller på andra sätt förfoga över det upphovsrättsskyddade materialet. Detta följer av upphovsrättslagen 1 kap 2 §

I ditt fall:

Videor och livestreams har i huvudregel upphovsrätt då de är verk skapade av personen som sänder dem. Det innebär att du inte kan spela in eller spara dem för att sedan sprida dem på dina sociala medier då detta är kopiering och spridande av ett upphovsrättsskyddat verk. Det innebär i huvudregel att ifall du sprider andras videor/livestreams är det upphovsrättsintrång om du saknar deras tillåtelse. Intrång kan leda till böter eller fängelse upp till två år enligt 7 kap 53 § upphovsrättslagen

Upphovsrätt kan vara ett väldigt komplext område, speciellt när det gäller upphovsrätt i andra länder och över internet. Men jag har försökt hålla det relevant till vad som är viktigt för just din situation.

Mitt råd:

Mitt råd är därför att ifall du saknar tillstånd från originalets skapare att inte sprida vidare deras material då det skulle kunna vara att anse som brott. Även bearbetning och förändringar kan anses otillräckligt för att vara ditt egna verk. Därför som huvudregel är det bra att försöka få tillåtelse och att undvika kopiering/spridning ifall du inte får det.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare