upphörande av provanställning via mail

Hej! Min fråga är om uppsägning av en anställning(i detta fall en provanställning) är giltig via mail? Har sett i LAS att uppsägning ska ske personligen eller om det ej är möjligt genom rek brev? Står inget skrivet i mitt anställningsbevis och vi ingår ej i kollektivavtal. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Provanställda arbetstagare intar en särställning enligt lag om anställningsskydd, se 6 § LAS och https://lagen.nu/1982:80 . Det framgår ur bestämmelsen att arbetsgivaren måste lämna "besked" till arbetstagaren. Alltså framgår inget formkrav vilket betyder att det är giltigt att säga upp arbetstagaren via mail. Det viktiga är att arbetsgivaren ur bevissynpunkt kan säkerställa att beskedet lämnats på ett korrekt sätt.

Enligt 31 § LAS måste detta ske inom 14 dagar och om arbetstagaren är fackligt organiserad måste beskedet även lämnas till den lokala arbetstagarorganisationen som du i egenskap av arbetstagare tillhör.

Jag hoppas det här hjälpte.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare