Upphörade av samboförhållande - rätt att stanna i bostad

Min sambo och jag ska separera. Har bott ihop i 17 år. Jag ska flytta till en hyreslägenhet den 1:a oktober-13. Huset vi bor i är hans. Vi har 2 barn, 13 och 10 år gamla. Han vill ha mig ut ur huset innan dess, och kräver att jag ska lämna huset genast. Har han rätt att slänga ut mig, innan jag får tillgång till lägenheten?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Först och främst måste klargöras huruvida huset ni lever i är samboegendom. Du skriver att huset är hans men om han köpt huset med avsikt att den i framtiden eller när huset inköptes skulle bli er gemensamma bostad så är huset att anse som samboegendom. Detta framgår av sambolagens  3 §. Om det är samboegendom spelar det ingen roll vem som står som ägare på huset eller vem som betalat bostaden utan huset är då samboegendom och ska delas lika mellan er vid en eventuell bodelning.

Om det däremot inte funnits någon sådan avsikt vid köptillfället är huset precis som du antyder hans och inte samboegendom. I ett sådant fall skulle man kunna se dig som hyresgäst eller inneboende hos din sambo och i sådant fall har du rätt till tre månaders uppsägningstid enligt 12 kap 4 § jordabalken.  Vilket innebär att du inte bara kan bli utkastad ur huset.

Här hittar du sambolagen https://lagen.nu/2003:376

Och här jordabalken https://lagen.nu/1970:994

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare