FrågaFAMILJERÄTTAdoption31/03/2016

Upphäva adoption

Hej! Kan min make säga upp en adoption av sitt bonusbarn? Han är nu vuxen. Gäller ett testamente om man utesluter honom från arv?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga,

Adoption innebär att den som adopteras ska anses som barn till den eller de som adopterat och inte som barn till sina biologiska föräldrar. Ett adoptivbarn har samma rättigheter som ett biologiskt barn och de rättsliga banden med de biologiska föräldrarna upphör helt. Adoptivbarnet ärver och ärvs av adoptivföräldrarna och deras släktingar med stöd av samma regler som ett biologiskt barn enligt 4 kap 8 § Föräldrabalken.

Om ni väljer att utesluta barnet från arv genom testamente har denne fortfarande rätt till sin laglott när din make avlider enligt 2 kap 1 § och 7 kap 1 § Ärvdabalken. (Laglotten är hälften av arvslotten). - Resterande går däremot att testamentera bort!

Din man kan inte få adoptionen upphävd men skulle adoptivbarnet däremot adopteras av någon annan så bryts dock rättsverkningarna av din mans adoption 4 kap 7 § föräldrabalken..

"4 kap. 7 § föräldrabalken stadgar således att när det gäller adoptivbarnets ställning i förhållande till adoptanten och dennes släktingar upphör all verkan av adoptionen om adoptivbarnet adopteras av annan än adoptantens make."

Din makes adoption skulle således kunna brytas om en annan person (som inte är den nuvarande adoptantens make) adopterar hans adoptivson.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare