Upphållstillstånd kan återkallas enligt regler i utlänningslagen (2005:716)

Jag ett brev från migrationsverket och det är en kallelse till utredning om återkallande av uppehållstillstånd, eftersom det framkommit uppgifter son skulle kunna innebära att jag inte längre kan anses vara skyddbehövade.

Jag tror de menar min hemland pass. Jag var tvungen att resa min hemland på grund att min pappa var allvarligt sjuk och inget kunde hjälpa honom. Min tid som jag var där Var i sjukhus. Jag vet inte om på grund av jag var tvungen att resa där ska migrationsverket återkallelse min uppehållstillstånd. Jag har barn här och jag har mitt jobb här. Min pappa dog och jag har ingen i min hemland.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar den rätt så rör det sig om en återkallelse av uppehållstillstånd. Ett upphållstillstånd kan återkallas enligt regler i utlänningslagen (2005:716).

När kan ett uppehållstillstånd återkallas?

Ett svenskt uppehållstillstånd kan återkallas om

1. personen flyttar från Sverige (7 kap. 7 § utlänningslagen)

2. personen har ljugit i sin ansökan om uppehållstillstånd (7 kap. 1 § utlänningslagen)

3. personen döms för ett allvarligt brott (8 a kap. 1 § utlänningslagen)

Uppehållstillstånd återkallas endast vid flytt

Att besöka ett land är tillåtet. Det är bara när du flyttar från Sverige och inte längre är bosatt här som uppehållstillståndet dras tillbaka.

Ett permanent uppehållstillstånd kan återkallas av Migrationsverket om en utlänning inte längre är bosatt i Sverige, se 7 kap. 7 § utlänningslagen. Du kan vara borta från Sverige i upp till ett år och behålla ditt uppehållstillstånd. Om du skulle välja att bosätta dig i ditt hemland kan du anmäla att du vill ha kvar uppehållstillståndet hos Migrationsverket, och då får inte ditt uppehållstillstånd dras tillbaka direkt, utan först efter två år (7 kap. 7 § utlänningslagen). Sammanfattningsvis kommer inte en turistresa innebära att du blir av med ditt uppehållstillstånd.

Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en till fråga!

Med vänlig hälsning,

Sophie Amalie BöjeRådgivare