FrågaFAMILJERÄTTAdoption13/12/2016

Uppgifter om adoption, och arvsrätt

Hur vet jag om jag är arvsberättigad till min biologiska pappa eller inte och om jag är adopterad och när,jag är född 1958.

Och hur vet jag om jag har rätt att ärva min "adoptionspappa" om jag då skulle vara adopterad.

Vh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Uppgifter om både faderskap och adoption registreras i folkbokföringsregistret hos Skatteverket. Är du adopterad ska det alltså finnas information om detta i folkbokföringen och då ska även din adoptivpappa stå registrerad där som din far.
Du kan begära ut dessa uppgifter om dig själv genom att kontakta Skatteverket.

Är du adopterad ska du i rättsligt mening inte längre ses som barn till din biologiska pappa, istället är du i detta fall att anse som din adoptivpappas barn. (Föräldrabalken 4 kap. 8 §) Du förlorar därmed rätten till arv efter din biologiska pappa men är arvsberättigad efter din adoptivpappa. (Ärvdabalken 2 kap. 1 §)
Är du inte adopterad är du såklart arvsberättigad efter din biologiska pappa.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare