Uppgifter måste vara ägnade att väcka missaktning för att utgöra förtal

faller det under förtal?

Om jag startar en hemsida eller facebook grupp som handlar om hur mycket man avskyr vissa företeelser och man är tacksam för bidrag som kan publiceras vad folk anser om denna företeelse.

Som exempel: parkeringsvakter, inkassobolag, skatteverket, kundvård hos specifka företag, politiker eller i princip vad som helst.

Var går gränsen för vår yttrandefrihet och när övergår det i förtal?

Det finns ju idag redan rating-siter för organisationer, men när övergår till förtal och är man skyldig att moderera en sådan sida?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Jag kommer att besvara din fråga med förbehåll för att jag inte riktigt förstår hur din sida kommer att se ut.

Förtal är ett brott som fullbordas när någon utpekar en annan som klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämnar uppgifter som är ägnade att utsätta en person för missaktning. Det som förekommer i grupper om parkeringsvakter osv måste alltså vara ägnat att utsätta de företeelserna för missaktning och få personer i samhället att tycka mindre om dem. Det spelar ingen roll om uttalandena är sanna eller inte.

Som du nämner är det en gränsdragning mellan yttrandefrihet och förtal. Tanken är att man ska kunna uttrycka sig på i stort sett vilket sätt man vill utan att dömas av en domstol. Förtal är ett av få undantag från den regeln.

På grund av det starka skydd som yttrandefriheten har går det att argumentera för att inläggen i din grupp inte kommer att utgöra förtal. Delvis för att inläggen troligtvis inte kommer vara tillräckligt allvarliga för att man inte ska kunna kräva att parkeringsvakterna m.fl. får tåla det. Alltså om du exempelvis säger att du tycker att parkeringsvakter är dåliga människor kan man tänka att det inte är ett tillräckligt allvarligt uttalande för att din yttrandefrihet ska inskränkas, istället kan man kräva att parkeringsvakter får tåla det för att du ska få uttrycka dina åsikter. Detta gör att din grupp troligtvis inte utgör förtal.

Dessutom kan man ifrågasätta huruvida din grupp verkligen är ägnad till att utsätta parkeringsvakterna m.fl. för missaktning. Det kan hävdas att gruppen snarare är ägnad till att uttrycka missnöje över parkeringsvakter m.fl.. Där finns en avsevärd skillnad som med största sannolikhet hade iakttagits av en domstol. Med detta i åtanke bör din grupp inte utgöra förtal.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare