Uppehållstillstånd - vad gör jag efter beslut om avslag?

Hej.

Jag har tidigare bott i Sverige och fått en utvisning och lämnat landet men innan dess gifte jag mej med en svensk medborgare. Och 3 månader efter jag hade skickat min ansöka för uppehållstillstånd fick jag avslåg igår, trots att jag är gift i Sverige. Vad kan jag göra?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uppehållstillstånd, Migrationsverkets beslut och överklaganden hittar du i utlänningslagen (UtL) och du kan också hitta mycket information på Migrationsverkets hemsida.

Vad gäller när man får avslag på beslut?

När Migrationsverket beslutar att avslå en ansökan om uppehållstillstånd vinner det laga kraft efter 3 veckor från dagen då beslutet fattades. Inom den tiden kan du överklaga beslutet (UtL 3 § 14 kap.). Ett överklagande ska vara skriftligt och skickas till Migrationsverket. I överklagandet ska det framgå vilket beslut man överklagar och grunden varför. Överklagandet ska också innehålla ärendenummer och dina kontaktuppgifter. Det ska finnas anvisningar om överklagande bifogade till det beslut som du redan har fått och på Migrationsverkets hemsida här.

När man överklagar ett beslut går Migrationsverket först i genom beslutet och för att bedöma om dom anser att det borde ändras. Om Migrationsverket står fast vid sitt beslut skickas det vidare till migrationsdomstolen som prövar ärendet.

För att få flytta till någon man är gift med i Sverige krävs det att personen är svensk medborgare, har en bostad av tillräcklig storlek och standard för er båda och har möjlighet att försörja er båda. Får man avslag på sin ansökan är det troligt att Migrationsverket bedömer att någon av de här kriterierna inte är uppfyllda. I samband med sin överklagan bör man kunna visa att man uppfyller kraven. Försörjningskravet kan uppfyllas genom att maken har en regelbunden lön, sjukpenning, arbetslöshetsersättning eller pension. Finns det en tillräckligt stor förmögenhet sparad kan det också vara tillräckligt. Mer om kraven på försörjning och bostad hittar du på Migraitonsverkets hemsida här.

Vad ska du göra?

För att Migrationsverkets beslut inte ska vinna laga kraft är det viktigt att du skickar ett skriftligt överklagande av beslutet till Migrationsverket. Det måste komma in till Migrationsverket inom 3 veckor från dagen då du fick ditt beslut. I överklagandet måste du förklara varför du tycker att din ansökan borde beviljas och varför du och din make uppfyller kraven för att du ska få flytta till personen. För att öka chansen att nå framgång med överklagandet kan det vara bra att anlita en advokat som kan hjälpa till i processen.

Jag hoppas att detta svar har varit till din hjälp. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare