Uppehållstillstånd pga familjeanknytning - har barn som är svensk medborgare

hej,

min man bor här i Sverige med mig under ett år med papperslös fast han var i kamp innan vi gifte oss. Nu fick vi barn som föddes i 20150410 och bada jag o han är svensk medborgare.

min make har lämnat sitt hemland pass till migrationsverket och han söker igen uppehållstillstånd. min fråga måste min man tillback till mitt hemland Irak och söka igen eller han kan söka från här?

om han e tillbaka hur lång tid tar det att återvänd till Sverige

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att din make ska ansöka om uppehållstillstånd från hans hemland eller det land där han har tillstånd att bo. Tillståndet ska vara klart innan han reser in i Sverige. Men i vissa fall kan man få uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige.

I din makes fall kan undantaget i 5 kap. 18 § 2st 5p Utlänningslagen vara tillämpligt eftersom han har ett gemensamt barn med dig och barnet är svensk medborgare. Det görs i princip en skälighetsbedömning där konsekvenserna för ert barn av att skiljas från sin pappa kommer att vara avgörande för om din make kan få ett uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige.

Nicole CaiRådgivare