FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/02/2015

Uppehållstillstånd för EU medborgare

Hej!

Jag och min pojkvän från ett EU land bor ihop i Sverige. Han har fått uppehållstillstånd i och med att vi är sambos. Nu är det så att jag vill plugga på en annan ort i Sverige och han vill stanna kvar i Stockholm om jag måste flytta. Han har ett heltids jobb i Stockholm.

Vad kommer hända med hans uppehållstillstånd om vi inte bor tillsammans under en period? Han har ju ändå jobb och kommer från ett annat EU land.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

En grundläggande tanke i EU är att man vill främja rörlighet inom unionen på arbetsmarknaden. Som en följd av detta så gäller, utöver den grundläggande rätten för alla medborgare att vistas i ett annat EU-land högst 3 månader, fortsatt uppehållsrätt för de unionsmedborgare som arbetar. art. 6, 7 rörlighetsdirektivet 2004/38/EG. Så länge din pojkvän arbetar och detta arbete inte ses som helt sidoordnat, samt att han har tillräckliga tillgångar för att inte belasta medlemsstatens sociala biståndssystem (i detta fall Sverige) så har han uppehållsrätt. Att notera är även att praxis från EU-domstolen påpekar att mindre hjälp från den mottagande statens biståndssystem accepteras om det inte rör sig om upprepade gånger med hänvisning till den s.k. lojalitetsplikten, även om grundprincipen är att det mottagande landets sociala biståndssystem inte ska belastas ytterligare.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare