FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/10/2022

Uppdelningen mellan allmän- och speciell straffrätt

Hej Varför är vissa lagar (specialstraffrätten) inte en del av brottsbalken? Finns det ett syfte med det? Är det någon skillnad om en lag står i brottsbalken eller i en specialstraffrättslig lag, tex vapenlagen? MVH Jonas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Anledning till att vissa brott regleras i speciallagar och andra i brottsbalken har delvis en lagteknisk bakgrund, delvis har det att göra med pedagogik. Bland de brott som regleras i specialstraffrätten märks vapenbrott, narkotikabrott och terroristbrott. Samtliga dessa brottstyper har krävt en omfattande reglering, varför det hade varit otympligt att lägga in de direkt i brottsbalken. Vidare ska anmärkas att brottsbalken innehåller påbud om straff för sådana handlingar som i princip världen över betraktas som brott. Att samla sådana handlingar i en balk har ansetts fördelaktigt för de tillfällen då brottsliga förfaranden med internationell anknytning ska bedömas i Sverige. Någon direkt skillnad i hur handlingar bedöms beroende på om de regleras inom specialstraffrätten eller den allmänna straffrätten finns dock inte.

Jag hoppas detta utgjorde svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Gustav OtteboRådgivare