Uppdelning av arv mellan syskonbarn

En morbror avlider. Han hade 4 syskon, alla avlidna.

Syskon 1 & 2 hade inga barn. Syskon 3 hade 1 barn som är i livet. Syskon 4 hade 2 barn som är i livet. Hur ser arvsdelningen ut?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar förutsätter jag att morbrodern inte hade några egna barn och att hans föräldrar är avlidna.

Man delar arvet på de 2 syskonen som har levande barn. De får alltså 50 % var av arvet på sin lott. Det innebär i sig att syskon 3:s barn får 50 % av arvet och att syskon 4:s 2 barn får dela på de andra 50 % av arvet, alltså får de 25 % av arvet var. Detta framgår av 2 kap. 2 § 2 st. ärvdabalken (se här).

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare